BlogiDagmar 03.10.2022

Mitä somessa tapahtuu nyt. Dagmarin some-uutiskatsaus, syyskuu 2022

Asiakaskokemuksen kehittäminen Digitaalinen markkinointi Luovat sisällöt Sosiaalinen media

Dagmarin sometiimi poimi maailmalta tämän hetken kiinnostavimmat sosiaalisen median uutiset. Mukana BeReal, TikTok Now, Instagram, Snapchat+ ja Twitter Spaces.

BeReal – Todellista elämää kahdessa minuutissa?

BeRealin idea on varsin yksinkertainen. Käyttäjät saavat kerran päivässä satunnaiseen aikaan ilmoituksen, jolloin heillä on kaksi minuuttia aikaa julkaista kännykän etu- ja takakameralla otettu valokuva itsestään. Jos kuvaa ei ehdi julkaista vaaditussa ajassa, kuvan yläpuolelle ilmestyy merkintä “myöhässä”. BeRealin ideana on ”näyttää muille, kuka sinä oikeasti olet.”

BeReal ja brändit – Miten markkinoijat käyttävät anti-Instagramia?

Chipotle otti BeRealin käyttöön julkaisemalla siellä promokoodeja: 100 ensimmäistä sai ilmaisen aterian. Koodit lunastettiin alle minuutissa. BeRealin parin minuutin aikaikkuna antaa markkinoijille mahdollisuuden julkaista yhä autenttisempaa behind the scene -materiaalia. Jotkut jakavat BeRealin näköistä sisältöä esimerkiksi Twitteriin, jossa seurajamäärä on suurempi. Näin saadaan suurempi peitto, mutta hyödynnetään BeRealin hype ilman omaa BeReal-tiliä.

Kuvan lähde: BeReal

TikTok julkaisi BeReal-kopion: TikTok Now

TikTok Now:ssa käyttäjät voivat napata kuvan tai 10 sekunnin videon samanaikaisesti puhelimen etu- ja takakameralla ja jakaa sen. Näin muutkin saavat tietää, mitä he tekevät juuri sillä hetkellä. Toistaiseksi ominaisuus on Yhdysvalloissa osana TikTok-sovellusta ja muilla markkinoilla erillisenä sovelluksena. Lisätietoja Techcrunchin artikkelissa.

TikTok ja Instagram avainasemassa, kun Gen Z hakee tietoa

Hiljattain Googlen jakaman statistiikan mukaan lähes 40 % 18–24-vuotiaista amerikkalaisista hakee informaatiota Googlen sijaan Instagramista tai TikTokista. Niiden tarjoamien hakutuloksien “visuaalisesti rikas muoto” vetoaa. Mashablen artikkelissa nuoret selittävät tarkemmin, miksi he käyttävät hauissaan sosiaalista mediaa Googlen sijaan.

TikTokin tietoturvallisuus

Elokuun lopulla TikTok päätyi uutisiin, kun selvisi, että sovellus seuraa käyttäjän liikkeitä sisäänrakennetussa selaimessaan. Toimintatapa ei kuitenkaan ole poikkeuksellinen verrattuna muihin somesovelluksiin, eivätkä Kyberturvallisuuskeskus tai muut viranomaistahot ole ilmaisseet huoltaan TikTokin tilanteesta. Suosittelemme välttämään sovellusten sisäänrakennettujen selainten käyttöä, mikäli mahdollista.

Reels-videosisällöt tavoittavat käyttäjät parhaiten Instagramissa

Uusi HypeAuditorin tutkimus eri Instagram-sisältöjen toimivuudesta paljastaa, että Reels-sisällöt tavoittavat ja sitouttavat paremmin kuin muut sisällöt. Data antaa osviittaa siitä, kuinka Instagramin algoritmi priorisoi Reels-videosisältöjä yli muiden. Silti suuri osa sisällöntuottajista ei ole vielä löytänyt niiden pariin. Suosituimmat sisältöformaatit ovat edelleen kuva- ja karusellipostauksia feedissä, ja vain 41 % Instagram-vaikuttajista käytti Reelsejä heinäkuun aikana.

Lähde: HypeAuditor

Snapchat lanseerasi maksullisen Snapchat+ -tilauksen

Snapchat+ tarjoaa tilaajille mahdollisuuden hyödyntää eksklusiivisia ominaisuuksia 4,49 € kuukausihintaan. Tilausmalli on otettu innolla vastaan; Snapchat julkisti palvelun saaneen jo yli miljoona käyttäjää globaalisti.

Twitter Spaces

Twitter Spaces on uusi ominaisuus, joka tuo live-tilaisuudet osaksi sovellusta. Keskusteluihin saadaan lisää eloa, kun ihmiset voivat kommunkoida tekstin lisäksi videokuvan välityksellä. Twitter toi myös podcastit palveluunsa osana Spaces-ominaisuutta.

Kuvan lähde: https://twitter.com/twitterspaces

TÄMÄn blogin kirjoitti

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA