BlogiDagmar 05.10.2017

Onnistuneen somepresenssin anatomia

Sosiaalinen media

Sanotaan, että itseään taitavampien seuraan kannattaa aina hakeutua. Osaavaan ja näkemykselliseen seuraan totisesti päätyy, kun saa kuunnella Dagmar Storiesin Content Plannereiden ja Community Managereiden vilkasta keskustelua. Näissä tyypeissä asuu sosiaalisen median laaja-alainen ymmärrys sekä vahva näkemys somen käytöstä markkinoinnissa. Asiantuntemuksesta vaikuttunut kirjoittaja tiivistää pohdiskelun, jota Emilia, Mette, Auli, Sirpa, Juulia, Joel, Roope ja Samuel kävivät syyskuisena perjantai-iltapäivänä.

Voiko algoritmia ”huijata”?

Sosiaalisen median sisällön tekeminen on algoritmien värittämää. Ymmärrys algoritmien logiikasta auttaa, mutta samalla se voi estää tavoitteiden saavuttamista. Algoritmi toimii mainiona apurina, kun some-kanaviin tuotettu sisältö on mahdollisimman optimoitua. Mutta algoritmin loputtomalla optimoinnilla on myös vaaransa.

”Ymmärrys algoritmeista auttaa tehostamaan sisällön esiinnousua, mutta sisältöä ei pidä tuottaa algoritmia, vaan kohderyhmää varten.” Joel Pircklen

”Algoritmityö on testailua, joka ei lopu koskaan. Se, minkä tiedät tänään, on jo huomenna vanhentunutta.” Samuel Tastula

”Jo yksin Facebookilla on niin paljon algoritmeja, että yhtä kaiken kattavaa tilanteeseen kuin tilanteeseen sopivaa johtopäätöstä ei voi tehdä.” Mette Åström

”Pitäisikö siis joskus vaan uskaltaa unohtaa koko algoritmi ja tehdä sitä mikä itsestä näyttää ja tuntuu hyvältä?” Auli Salomaa

”Algoritmioptimoidulla sisällöllä, kuten someskaboilla voidaan saada helposti lisänäkyvyyttä. Mutta mitään järkeä tai pitkän tähtäimen suunnitelmallisuutta siinä ei ole.” Samuel Tastula

”Eikä se jatkuva skabailu todellakaan vie brändiä eteenpäin.” Sirpa Blomqvist

”Jos me loputtomasti vaan optimoidaan some-tekemistä kohti algoritmeja, niin lopulta muutama iso taho päättää kaikesta, mitä somessa näkyy. Ei todellakaan hyvä.” Joel Pircklen

”Tärkeää on tehdä tiivistä yhteistyötä some-alustojen kanssa. He tuntevat oman alustansa ja sen mihin suuntaan sitä vievät. Esimerkiksi Facebook panostaa videosisältöihin nyt ja tulevaisuudessa. Totta kai meidän täytyy ne tietää ja ymmärtää hyödyntää.” Mette Åström

Miten luoda viraalihitti

Viraalin someilmiön luominen on monen markkinoijan tavoitteena. Toive siitä, että oma postaus olisi hetken se somen jaetuin ja kommentoiduin, parhaimmillaan vieläpä ilman mainontaan käytettyjä euroja. Orgaaninen onnistuminen on mahdollista, mutta harmillisen harvoin kaupallisen tahon some-teko yltää ilmiöksi. Dagmar Storiesin some-osaajat peräänkuuluttavat realismia, joka kulkee käsikkäin rohkeuden ja luovuuden kanssa.

”Viraalihitti on kaikkien toivoma lopputulema, mutta ei realistinen onnistumisen mittari.” Emilia Vuokko

”Viraali-ilmiön luominen on haastava tavoite. Mutta jos se olisi helppoa, me pokattaisiin Cannesissa joka vuosi.” Mette Åström

”Asioiden väkisin ilmiöittäminen ei onnistu. Joskus taas joku, josta ei viraalia uskoisikaan, lähtee leviämään. Ole avoin, viesti siitä, mikä on itsellesi tärkeää.” Roope Siltala

”Ei riitä, että tekee vain somessa asioita, pitää olla hyvä holistinen näkemys siihen, mitä itse edustaa ja haluaa sanoa. Silloin voi osua kultasuoneen.” Joel Pircklen

”Viraalihitti on loistava, mutta viraalien myyntivaikutusta kannattaa selvittää lisää.” Roope Siltala

”Kyllä kävijöitä saa haalittua someen ja omalle sivulle. Mutta mitä järkeä siinä on? Pitää olla selvä suunnitelma, miksi niin tekee ja mitä kävijät siitä saavat.” Juulia Salmi

Ole oma itsesi, tunne kohderyhmäsi

Some on mitä oivallisin alusta syventää viestiä ja tarjota kohderyhmälle jotain enemmän. Onnistuminen vaatii brändiltä kirkasta kuvaa siitä, mitä se haluaa ja uskaltaa edustaa. Ja tuon kuvan on sovittava yhteen kohderyhmän maailmankuvan kanssa. Vain silloin voidaan aidosti päätyä sen kuuluisan symmetrisen ja kahdensuuntaisen dialogin äärelle.

”Inhimillinen kosketus ja näkökulma katoaa, jos sisältö tehdään algoritmi eikä kohderyhmä mielessä.” Joel Pircklen

”Some-tekemisessä on oltava fokus ja sen pitää olla yhteneväinen kaikkien brändin viestien ja kohtaamisten viestin kanssa.” Sirpa Blomqvist

”Eihän me suunnitella some-tekemistä itsellemme, mutta on tosi hyvä miettiä, millaista sisältöä itse jaksaa ja haluaa somessa kuluttaa. Karsi liian pitkä, tarjoa jotain lisää, älä ole hajuton ja mauton.” Emilia Vuokko

”Hyvän some-tekemisen rakentaminen ei ole helppoa. On turha kuvitella, että pelkkä bränditunniste riittää. Meidän pitää haastaa itsemme somempaan tekemiseen!” Auli Salomaa

”Keskustele ja integroi kaikki tekeminen. Niin omassa talossa kun kumppaneidenkin kesken. Ainoastaan siten voit luoda aidosti holistista brändikohtaamista. Ja muista se mobiili!” Emilia Vuokko

”Ja kun tiedät mitä haluat sanoa ja kenelle, niin mittaaminenkin on helpompaa. Katsotaan oikeita asioita ja optimoidaan kohti sitä omaa sinistä merta.” Juulia Salmi

”Aina pitää miettiä, mikä on some-tekemisen perimmäisen tavoite. Mitä tehdään, kenelle ja miksi.” Mette, Emilia, Roope, Samuel, Juulia, Sirpa, Joel ja Auli.

TÄMÄN blogin kirjoitti

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA