BlogiIlkka Keskiväli 25.11.2021

Datan käsittelyn trendit 2022

Trendit

Data, datan käsittely ja datan hyödyntäminen ovat suuressa murroksessa. Datan määrä kasvaa, sen käyttökohteet lisääntyvät, ja datasta halutaan saada yhä enemmän irti. Dagmar Driven Ilkka Keskiväli sekä muut Dagmarin data-asiantuntijat listasivat, mitkä dataan ja sen käsittelyyn liittyvät asiat ovat kaikkien huulilla juuri nyt.

1. Prediktiivinen analytiikka ohjaa yritysten tulevia toimenpiteitä

Datan määrä kasvaa valtavaa vauhtia, ja historiadataa kertyy yritysten tietovarastoihin koko ajan lisää. Historiadataa käytetään perinteisesti onnistumisen mittaamisessa, olipa kyseessä perinteinen raportointi tai kehittyneempi mallinnus. Historiadatasta on kuitenkin mahdollista siirtyä eteenpäin, eli luoda katse tulevaisuuteen.

Kehittyneen analytiikan avulla tulevaisuuteen katsominen, ennustaminen, voi olla jokapäiväistä. Historiadatan pohjalta tehdään erilaisia ennustavia malleja, jotka ohjaavat tulevia toimenpiteitä niin, että liiketoiminta kehittyy ja yritys pärjää tiukentuvassa kilpailussa.

https://www.aismartz.com/predictive-analytics.html

2. Data Engineerit tuottavat puhdistettua dataa reaaliaikaisesti

Data Scientist oli 2010-luvun seksikkäin ammatti. 2020-luvun seksikkäin ammatti on Data Engineer. Jos Data Scientist on datan hyödyntämisen aivot, Data Engineer on datan hyödyntämisen sydän.

Data Engineer tuottaa valmista, puhdistettua dataa kaikille sidosryhmille reaaliaikaisesti ja luotettavasti – niin raportointiin kuin kehittyneempiin ratkaisuihin. Lisäksi Data Engineer tarjoaa apua erityisesti dataratkaisujen sulavaan skaalautumiseen.

https://blog.picnic.nl/the-data-engineers-role-in-the-future-of-groceries-74656881a3d6

3. Evästeetön aika vaatii uusia keinoja mittaamiseen ja kohdentamiseen

Kaikki data ei ole lisääntymässä. Osa datasta on vähenemässä, jopa katoamassa kokonaan. Kyllä, nyt puhutaan kolmannen osapuolen kekseistä.

Google on antanut Chrome-selaimensa osalta jatkoaikaa vuoteen 2023 asti. Tällä hetkellä n. 65 % kolmannen osapuolen kekseistä on yhdistettävissä johonkin selaimeen. Kun Chrome-selain estää näiden keksien tallennuksen, prosenttiosuus laskee lähelle nollaa. Tämä tulee vaikuttamaan todella merkittävästi niin mittaamiseen kuin mainonnan kohdentamiseen digitaalisissa kanavissa. Markkinoijien tulee löytää keinoja tunnistaa myös jatkossa omat asiakkaansa ja pitää viestintä relevanttina rajoituksista huolimatta.

4. Yritykset kehittävät omaa datakulttuuria ja omaa datastrategiaa

Pitkälle näihin päiviin asti monet yritykset ovat perustaneet päätöksentekonsa enemmän kokemukseen ja intuitioon kuin todelliseen tietoon. Tässä monimutkaistuvassa maailmassa se ei enää riitä. Siksi tiedolla johtaminen on tullut jäädäkseen.

Kun datan määrä kasvaa ja Data Scientistit tarjoavat Data Engineerien avustuksella skaalautuvia malleja datan päälle, tätä valtavaa tietomäärää täytyy myös pystyä hyödyntämään. Tiedolla johtaminen ei voi jäädä yksittäisten henkilöiden vastuulle – yrityksiin on rakennettava oma datakulttuuri ja oma datastrategia.

Datakulttuurin kehittäminen onkin jo noussut usean organisaation kehityslistalle. Datan liiketoiminnallista hyötyä on lähdetty hakemaan esimerkiksi seuraavissa:

  • Asiakkuuden pito
  • Asiakkuuspoistuman pienentäminen
  • Asiakkuuden arvon kasvattaminen
  • Palveluiden ja tuotteiden kehittäminen
  • Kilpailukyvyn kasvattaminen
  • Asiakkuuspolkujen parantaminen
  • Liidien laadun parantaminen
  • Asiakkuushankinnan kehittäminen
  • Prosessien tehostaminen
  • ROMIn parantaminen
  • Bränditietoisuuden kasvattaminen

Markkinoinnin ja myynnin datastrategialla lähdetään parantamaan datakyvykkyyksiä. Järjestelmällisellä datan käytöllä tavoitellaan:

  • Myynnin kasvattamista
  • Asiakkaiden ja trendien ymmärrystä
  • Luotettavampaa päätösten tekemistä
  • Älykkäämpää tuote- ja palvelukehitystä
  • Operaatioiden parempaa toteuttamista

tämän blogin kirjoitti

Ilkka Keskiväli

Director, Advanced Analytics

ilkka.keskivali@dagmar.fi

+358408618967

Ilkka on Advanced Analytics -yksikön vetäjä, jonka intohimona on tiedolla johtaminen ja sen mahdollistaminen sekä käyttöönotto asiakasorganisaatioissa.

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA