BlogiDagmar 03.03.2011

Va­lio OLO™ Ruoan­su­la­tus­jo­gurt­ti hur­ma­si suo­ma­lai­set

Markkinoinnin kehittäminen Markkinointiviestintä Asiakaskokemus

Valio lanseerasi tammikuun 2011 lopulla odotetun uutuuden, ensimmäisen suomalaisen ruoansulatusjogurtin. Valio OLO™ Ruoansulatusjogurtti sai heti suuren suosion. Tuoteryhmäpäällikkö Elli Siltalan mukaan kovat tavoitteet on jo ylitetty varsin reippaasti. Menestys osoittaa, että kotimainen Valio on suomalaisille luotettavin vaihtoehto. Onnistuneen lanseerauksen taustalla on huolellinen kehitystyö, jonka aikana kuunneltiin laajasti kuluttajien tarpeita ja toiveita.

Valio OLO™ Ruoansulatusjogurttien sisältämä kuitu auttaa vauhdittamaan ruoansulatusta ja helpottamaan vatsan toimintaa. Jogurtit sisältävät runsaasti marjoja ja hedelmiä ja niissä on Valion patentoima probiootteja sisältävä yhdistelmä. Jogurtit on D-vitaminoitu ja ne ovat vähälaktoosisia. Ja kaiken hyvän päälle ne valmistetaan kotimaisesta maidosta Valion Riihimäen meijerissä.Kun moinen joukko kiinnostavia tuotelupauksia pakattiin samaan purkkiin, syntyi tuote, jonka suomalaiset toivottivat heti tervetulleeksi. Uutta kotimaista vaihtoehtoa on poimittu viime viikkoina ahkerasti terveysvaikutteisten jogurttien hyllystä.

Kuluttajatutkimus paljasti kansanvaivamme

Suuri suosio ei tullut täysin yllätyksenä. Tuotekehitysvaiheessa Valio teki yhdessä Dagmarin kanssa laajan, 2000 hengen otoksen sisältäneen kuluttajatutkimuksen, joka paljasti vatsan heikoksi lenkiksemme. Peräti 1,6 miljoonaa kansalaistamme kärsii ruoansulatusvaivoista, kuten turvotuksesta, ummetuksesta ja ilmavaivoista.

Kuluttajatutkimuksen mukaan moni olisi valmis muutokseen, kun joku tarjoaisi siihen helpon tavan; 66 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoi olevansa erittäin tai melko kiinnostunut ruoansulatusjogurteista, naisista jopa 75 prosenttia.

Jogurtti sinänsä on meille tuttu, koko perheen herkku ja kätevä välipala: keskiverto suomalainen syö jo nyt yli 20 kiloa jogurttia joka vuosi.

Uusi yhteistyömuoto Dagmarin kanssa

Valiolla on oma laaja kuluttajatutkimusyksikkö ja vankka kokemus erilaisista metodeista ja tutkimuskumppaneista. Dagmarin hyödyntäminen näin laajassa tuotekehitykseen liittyvässä kuluttajatutkimuksessa oli Siltalan mukaan uusi yhteistyömuoto.

Dagmarin kanssa on aiemmin tehty mainonnan toimivuuteen liittyviä tutkimuksia, mutta nyt teimme myös vahvasti liiketoiminnan päätöksiä tukevaa tutkimusta jo prosessin alkuvaiheessa.

Elli Siltala, Valio

Yhteistyössä kartoitettiin ostopotentiaalia, kyseltiin mielipiteitä parhaasta brändinimestä sekä testattiin ulkoasua ja mainonnan pääviestin puhuttelevuutta.

– Uutta brändiä rakennettaessa halusimme kartoittaa kuluttajien tarpeita ja varmistaa, että kehitystyö menee oikeaan suuntaan niin itse tuotteen kuin sen nimen ja ulkoasun osalta.

Uutta brändiä rakennettaessa halusimme kartoittaa kuluttajien tarpeita ja varmistaa, että kehitystyö menee oikeaan suuntaan niin itse tuotteen kuin sen nimen ja ulkoasun osalta.

Elli Siltala, Valio

Vankka pohja viestiä ilouutisesta

Dagmarin Client Manager Karoliina Masalinin mukaan jo tuotekehitysvaiheessa alkanut yhteistyö auttoi pääsemään poikkeuksellisen syvälle tuotteen ytimeen sekä kohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin.

– Kuluttajan motiivi sekä potentiaalin laajuus ostaa tätä tuotetta on niin kirkas, että meillä on ollut vankka pohja rakentaa panostustason suuruus ja kohtaamisstrategia. Yhteistyö asiakkaan ja SEKin kanssa on ollut upeaa, koko tiimillä on ollut mieletön motivaatio tehdä tätä projektia. Ja hyvät tulokset, jotka asiakas säännöllisesti ja avoimesti tiimille jakaa, lämmittävät kaikkia. Tämä on meidän yhteinen lapsemme.

Alusta asti oli selvää, että uusi tulokas on suomalainen vaihtoehto, jota kuluttajat ovat kuumeisesti odottaneet.

– Tehtävämme on varmistaa, että ilouutinen tavoittaa mahdollisimman vaikuttavasti ja nopeasti koko kohderyhmän. Loimme strategian, jolla kohtaamme potentiaalin kohderyhmän monissa eri tilanteissa. Päädyimme monimediaratkaisuun.

Testaa teho 14 päivässä

Varmuus kuluttajien tarpeiden tuntemisesta ja tuotteen laadusta rohkaisivat myös rakentamaan yhden lanseerauskampanjaan liitetyn lupauksen. Kuluttajia kehotetaan nauttimaan Valio OLO™ Ruoansulatusjogurttia vähintään yksi pikari päivässä. Mikäli tuotteen tehoon ei ole kahden viikon kuluttua tyytyväinen, saa rahat takaisin.