UutinenDagmar 03.03.2025

TUTKIMUS: Hakukäyttäytyminen muuttuu mediakulutuksen mukana –Search Everywhere Optimization ja Social Search ovat uusi tapa ajatella hakukoneoptimointia

Markkinoinnin kehittäminen Digitaalinen markkinointi Hakukonemarkkinointi Hakukoneoptimointi Sosiaalinen media Tekoäly

Markkinointitoimisto Dagmar tutki joulukuussa 2024 suomalaisten 16–69-vuotiaiden hakukonemaista käyttäytymistä eri kanavissa. Miten kanavista haetaan ideoita ja inspiraatiota ostopäätösten tueksi sekä miten kanavista etsitään tietoa tuote- ja hintavertailuun 12 eri kategoriassa. Tarkasteltavina olivat Google, AI-työkalut sekä somekanavista Instagram, TikTok, Facebook, Pinterest, Reddit, Jodel, X ja Youtube.

Tutkimuksen tulokset vahvistivat tunnistetun ilmiön: hakukäyttäytyminen on muuttunut ja varsinkin nuorempia sukupolvia tavoittelevien markkinoijien on aika ajatella löydettävyyttä monikanavaisesti, Search Everywhere -optimointina.

Siinä missä ihmisen mediapäivä on pirstaloitunut, on myös hakukäyttäytyminen muuttunut monikanavaiseksi. Ennen sanottiin, että jos et löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta, et ole olemassa. Kohta tilanne on se, että jos et löydy oikeilla hakutermeillä TikTokista, Instagramista tai ChatGPT:stä, et ole olemassa. Löydettävyys vaatii nyt uudenlaista ajattelua ja monikanavaista lähestymistapaa, toteaa Dagmarin Chief Digital Officer Heikki Pieniniemi.

Ennen sanottiin, että jos et löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta, et ole olemassa.

Kohta tilanne on se, että jos et löydy oikeilla hakutermeillä TikTokista, Instagramista tai ChatGPT:stä, et ole olemassa.

Heikki Pieniniemi, Chief Digital Officer, Dagmar

Ruokaan ja resepteihin liittyvien ideoiden haut johtavat muutosta

Googlen asema hakukoneena on edelleen ylivoimaisen vahva toimialasta ja ikäryhmästä riippumatta, mutta somekanavia hakukonemaisesti käyttää jo yli 2 miljoonaa suomalaista. Koko väestön hakukäyttäytymistä tarkasteltaessa somekanavat nostavat päätään erityisesti haettaessa ideoita ja inpiraatiota ruuanlaittoon: 20 % 16–69-vuotiasta suomalaisista hakee resepti-ideoita Instagramista ja YouTubesta, 18 % Facebookista, 15 % TikTokista ja 8 % Pinterestista. Myös kosmetiikkaan, vaatteisiin ja matkailuun liittyvät haut useissa somekanavissa ovat arkipäivää yli puolelle miljoonalle suomalaiselle.

Social Search -ilmiö korostuu nuorissa: jopa 71 prosenttia16–24-vuotiaista tekee hakuja Instagramissa, 67 % TikTokissa ja 64 % YouTubessa. Tässä kohderyhmässä TikTok lähentelee jo Googlea erityisesti ruokareseptien, vaatteiden, asusteiden ja kosmetiikan idea- ja inspiraatiohakujen kanavana.

Nuoret käyttävät etujoukoissa myös ChatGPT:n ja muiden AI-työkalujen käyttöä hakukoneena. Koko 16–69-vuotiaiden otoksessa näitä hyödynsi 13 %.

Lisätietoja tutkimuksesta ja Search Everywhere Optimizationista

Heikki Pieniniemi

Chief Digital Officer

heikki.pieniniemi@dagmar.fi

0407173462

sampo saukko technical seo specialist.

Sampo Saukko

Technical SEO Specialist

sampo.saukko@dagmar.fi

+358505210152

Lähde: Dagmarin Social Search -tutkimus, joulukuu 2024. Tutkimuksen otos suomalaisia 16-69 -vuotiaita edustava, n=1072.

Lisätietoja tutkimuksesta: Insight Director Ville Rekula, ville.rekula@dagmar.fi