Vaikuttajamarkkinointi on markkinointimuoto, jossa hyödynnetään vaikuttajia eli henkilöitä, joilla on suuri seuraajakunta ja vaikutusvalta tietyssä yhteisössä tai kohderyhmässä, usein sosiaalisen median kanavissa tai julkisuudessa.
Vaikuttajat voivat olla esimerkiksi julkisuudesta tuttuja henkilöitä, urheilijoita, bloggaajia, vloggaajia, sometähtiä, ammatillisia vaikuttajia tai muita asiantuntijoita tai tunnettuja henkilöitä. Heidän seuraajansa luottavat heidän mielipiteisiinsä ja suosituksiinsa, joten heillä on mahdollisuus vaikuttaa seuraajiensa ostopäätöksiin.
Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys tekee usein yhteistyötä vaikuttajan kanssa. Vaikuttaja voi esimerkiksi käyttää yrityksen tuotetta, tehdä siitä arvostelun tai tuote-esittelyn, tuottaa sisältöä brändille, osallistua yrityksen tuotekehitykseen tai olla kasvona markkinointikampanjassa. Vaikuttaja saattaa saada korvausta yhteistyöstä rahana, tuotteina tai palveluina.
Vaikuttajamarkkinointi voi olla tehokas tapa tavoittaa tiettyjä kohderyhmiä, rakentaa brändiä, lisätä näkyvyyttä ja myyntiä sekä parantaa asiakassuhdetta kohderyhmässä. Vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää valita oikea vaikuttaja, joka sopii brändin arvoihin ja tavoitteisiin, ja jolla on oikeanlainen yleisö.
Suunnittelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa liiketoimintaa tukevan vaikuttajastrategian, joka toimii saumattoman osana muuta markkinoinnin vuosisuunnitelmaa ja tukee markkinoinnin tavoitteita. Ideoimme tarvittaessa myös luovan kampanjakonseptin sekä suunnittelemme vaikuttajasisältöjen ekosysteemin, jolla varmistetaan vaikuttajasisältöjen tehokas hyödyntäminen osana muuta markkinointia läpi vuoden ja kaikkien toimenpiteiden.
Kartoitamme ja arvioimme brändille sopivia vaikuttajia, joiden sopivuus voidaan varmistaa kohderyhmälle suunnatulla vaikuttajapersoonatutkimuksella. Autamme myös vaikuttajatoimenpiteiden läpiviennissä vaikuttajien kilpailuttamisesta ja sopimusneuvotteluista kampanjakoordinointiin ja tavoitteissa onnistumisen raportointiin.
Palveluitamme vaikuttajamarkkinoinnin alueella:
- Vaikuttajastrategiat
- Luovat konseptit
- Vaikuttajasisältöjen ekosysteemit
- Vaikuttajasisältöjen ekosysteemit
- Vaikuttajahierarkiat
- Vaikuttajakartoitukset
- Vaikuttajapersoonatutkimukset
- Vaikuttajasopimukset ja hintaneuvottelut
- Vaikuttajien briiffaus
- Monikanavaiset tuotannot
- Kampanjakoordinointi
- Raportointi
Blogista
Blogikategoriat
- Asiakasymmärrys
- B2B-Markkinointi
- Brändin rakentaminen
- Data Science
- Digitaalinen markkinointi
- Hakukonemarkkinointi
- Hakukoneoptimointi
- Kansainvälistyminen
- Kasvumarkkinointi
- Koulutus
- Kulttuuri
- Markkinapotentiaali
- Markkinatutkimus
- Markkinoinnin automaatio
- Markkinoinnin johtaminen
- Markkinoinnin teknologiat
- Markkinoinnin vaikuttavuus
- Markkinointiviestintä
- Sisältömarkkinointi
- Sosiaalinen media
- Trendit
- Tuote- ja palvelukehitys
- Uutisarkisto
- Vaikuttajamarkkinointi
- Vanhat blogit
- Verkkopalvelukehitys