BlogiJussi-Pekka Kettunen 12.06.2025

Mitä AIO:n tulo Suomen Googleen merkitsee verkkosivustoille?

Tiedolla johtaminen Markkinointiviestintä Hakukonemarkkinointi Hakukoneoptimointi

Suomen Googlessa tapahtui toukokuun alussa merkittävin muutos vuosikymmeneen. Pitkään odotettu AIO saatiin hakutuloksiin. AIO eli AI Overviews on generatiiviseen tekoälyyn pohjautuva ominaisuus, joka tiivistää vastauksen hakukysymykseen suoraan hakutulossivulle. SEO-asiantuntijamme Jussi-Pekka Kettunen kertoo, mitä on luvassa ja miten markkinoijan kannattaa nyt toimia.

Uusi ominaisuus tunnettiin testivaiheessa nimellä SGE eli Search Generative Experience. Nimi AIO vakiintui, kun ominaisuus tuotiin laajemmin käyttöön.

Ensimmäinen lanseeraus suurelle yleisölle tehtiin USA:ssa jo toukokuussa 2024.

Tietyissä Euroopan maissa ominaisuus esiteltiin maaliskuussa 2025.

Dagmarissa olemme seuranneet haun muutosta tiiviisti. Voit lukea näkemyksiämme esimerkiksi tästä artikkelista: Miten menestyä SEOssa tekoälyn aikakautena.

Miten AIO-vastaukset näkyvät

Ensin hakutuloksiin avautuu ote AIO-vastauksesta eli AI-yhteenveto.

ai-yhteenvetoesimerkki googlen AIO-vastauksessa.

Napauttamalla Näytä lisää -painiketta, pääset lukemaan tarkemmin aiheesta.

ai overviews pöytäkonetuloksissa.

Vasta alempana on perinteinen nollapaikkahakutulos (featured snippet) eli katkelma vastaukseen ”mitä on kreatiini”.

featured snippet eli nollapaikka googlen hakutuloksissa.

AIO-vastauksessa käytetyt lähteet löydät AI-yhteenveto-tekstin vierestä. Kun klikkaat verkkosivustojen ikoneja (faviconeja), pääset siirtymään niiden takana oleviin sisältöihin.

Oletamme vahvasti, että tunnetut brändit vievät AIO-vastauksissa leijonanosan klikeistä.

AIO mullistaa hakutulokset – näin varmistat, että sisältösi näkyy

  1. Nollaklikki-ilmiö kiihtyy.

    Kun vastaukset saa suoraan hakutuloksista, verkkosivuille ei tarvitse siirtyä. AIO:n tuottaessa vastaukset ensimmäinen sija saa Ahrefsin arvion mukaan 34,5 prosenttia nykyistä vähemmän klikkejä. Brändin näkyminen AI-vastauksissa jättää muistijäljen ja johtaa usein brändihakuihin, joissa käyttäjä etsii lisätietoa brändin nimellä.

    Tällöin etusivun merkitys korostuu: sen on oltava hakukoneoptimoitu ja vakuuttava. Tämä analyysi osoittaa, kuinka AI-näkyvyys voi kasvattaa etusivun liikennettä merkittävästi.
  2. AIO-vastaukset näkyvät todennäköisimmin informatiivisissa hauissa.

    Jos verkkosivuston sisältöstrategia on rakennettu how to -tyyppisten artikkeleiden varaan, liikenteen määrän voidaan olettaa laskevan. Nyt viimeistään on aika laajentaa muihin kanaviin, vaikkapa YouTubeen.

Tutustu Dagmarin tutkimukseen hakukäyttäytymisen muutoksesta.

  1. SEOn perusteiden on oltava kunnossa.

    Sivuston tekninen hakukoneoptimointi on tärkeää. Kriittisiä menestystekijöitä ovat esimerkiksi:
    • selkeä ja looginen sisältörakenne (semantiikka)
    • oikein kirjoitettu koodi (HTML)
    • strukturoitu data
    • sivujen sisällön rakentaminen palvelimella (server side rendering), mikä on erityisen tärkeää JavaScript-pohjaisilla sivuilla, koska tekoäly ja hakukoneet eivät aina näe JavaScriptin tuottamaa sisältöä
    • tehokas välimuistin käyttö, mikä nopeuttaa sivujen latautumista
  2. Kysymyksiin on vastattava selkeästi.
    Kun vastaat kysymyksiin muodossa [aihe] on [vastaus], sinulla on parempi mahdollisuus nousta AI-työkalujen vastauksiin. Myös selkeä sisältörakenne, loogisesti etenevä otsikointi sekä listojen käyttö helpottaa generatiivisen tekoälyn työtä.

    Meillä Dagmarissa on tehokkaat työkalut brändin näkyvyyden seuraamiseen niin AIO-vastauksissa kuin muissa tekoälytyökaluissa.

Ota yhteyttä, kun haluat kehittää sivustoasi AI-ystävälliseksi!

kirjoittaja

jussi-pekka kettunen head of seo.

Jussi-Pekka Kettunen

Head of SEO

jussi-pekka.kettunen@dagmar.fi

+358505330070

LinkedIn

Head of SEO Jussi-Pekka Kettunen on SEOon hurahtanut kiipeilevä ekonomi, jonka vapaa-aika kuluu myös valokuvausta ja kuvien muokkausta opetellessa.

    Lue lisää aiheesta hakukoneoptimointi