Palvelinpohjaiset seurannat – laadukkaampaa dataa ja yksityisyydensuojaa
Kolmannen osapuolen evästeiden eroosion ja GDPR-keskustelun ristitulessa monia digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia on huolestuttanut kysymys: miten keräämme laadukasta dataa myös tulevaisuudessa? Helppo ratkaisu on siirtyä mahdollisimman nopeasti palvelinpohjaiseen seurantaan. Samalla yksityisyydensuoja ja sivuston käyttökokemus paranevat. Dagmar Driven Junior Digital Solutions Specialist Tuukka Pallonen kokosi tiiviin tietoiskun palvelinpohjaisesta seurannasta.
Mitä palvelinpohjainen seuranta tarkoittaa?
Palvelinpohjainen seuranta (server-side tagging) perustuu Google Tag Managerin mahdollistamaan teknologiaan. Kyseessä on Tag Managerin ominaisuus, jolla voidaan luoda mittauksia esimerkiksi Google Cloudin palvelimia käyttäen. Kaikki sivustovierailun data saadaan kerättyä yhdellä seurannalla, jonka tiedot lähetetään palvelimelta eri järjestelmiin.
Selainpohjainen seuranta:

Palvelinpohjainen seuranta:

Parempaa yksityisyydensuojaa analytiikkaan
Palvelinpohjaisessa seurannassa kerättävä data siirtyy ensin sivuston palvelimelle, josta data lähetetään eteenpäin esimerkiksi Google Analyticsiin ja mainonnanhallintajärjestelmiin.
Käyttäjän selaimesta ja laitteesta ei siis lähetetä tietoa suoraan analytiikkaan, vaan palvelimella voidaan suodattaa dataa ennen sen siirtämistä Googlelle. Sivuston omistaja voi tällöin hallita, mitä tietoja seurataan: esimerkiksi käyttäjien IP-osoitteet, jotka luetaan henkilötiedoiksi, voidaan jättää keräämättä.
Seurantamalli mahdollistaa myös datan maantieteellisen sijainnin valinnan esimerkiksi Suomeen tai muulle EU-alueelle. Näin voimme välttää datan valumisen Yhdysvaltoihin, mikä on ollut yksi tietosuojaviranomaisia eniten huolestuttaneita Google Analyticsin ominaisuuksia. [1]
Laadukasta seurantaa evästeettömässä maailmassa
Esimerkiksi Safari, Firefox ja Brave, joiden käyttäjät muodostavat noin 30 % verkkoliikenteestä, jäävät jo nyt analytiikan ulottumattomiin. Palvelinpohjaisissa seurannoissa dataa kerätään ensimmäisen osapuolen evästeillä, joten analytiikkaa saadaan myös niistä selaimista, jotka estävät kolmannen osapuolen evästeet. Analytiikkadataa kerätään siis vain sivustolla tapahtuneista interaktioista, yksittäistä käyttäjää ei pysty tunnistamaan sivustolla eikä myöhemmin muissa kanavissa.
Miksi latausajoilla on merkitystä?
Jokainen selaimen kautta toimiva tagi kasvattaa ylimääräisen koodin määrää sivustolla. Kun seurannat ajetaan käyttäjän selaimen sijaan palvelimen kautta, sivuston latausajat nopeutuvat ja käyttökokemus paranee huomattavasti.
Latausajalla on suoraa vaikutusta digitaaliseen liiketoimintaan ja asiakaspolkuihin: esimerkiksi bounce rate (välitön poistuminen) nousee 32 prosenttia kun sivun latausaika kasvaa yhdestä sekunnista kolmeen. [1] Latausaika on merkittävä tekijä myös hakukoneoptimoinnissa, joten seurantojen päivittäminen palvelinpohjaiseksi kehittää samalla sivuston hakukonenäkyvyyttä.
Dagmarin asiantuntijat asentavat palvelinpohjaiset seurannat yhteistyössä sivuston kehittämisestä vastaavien kanssa. Seurantamallin vaihtaminen selaimesta palvelimelle ei muuta Google Analyticsin toimintaa millään tavalla, joten analytiikkadataa kertyy koko projektin ajan. Koulutamme mielellämme myös uusien seurantojen omatoimiseen asentamiseen, jotta analytiikkaa on mahdollista kehittää jatkossa myös itsenäisesti.
Lähteet:
[2] Google/SOASTA Research, 2017.
tämän blogin kirjoitti
-
Mitä AIO:n tulo Suomen Googleen merkitsee verkkosivustoille?Suomen Googlessa tapahtui toukokuun alussa merkittävin muutos vuosikymmeneen. Pitkään odotettu AIO saatiin hakutuloksiin. AIO eli…Lue blogi
-
ChatGPT:n uusi ostosominaisuus – tekoäly haastaa verkkokaupan hakukokemuksenHakukäyttäytyminen on murroksessa, minkä osoitti muun muassa Dagmarin tekemä Social search –tutkimus. Lisäksi Chat GPT:n…Lue blogi
-
Asiakaskokemuksen johtaminen on muutosjohtamistaMarkkinointijohdon DaguTalks-aamukahveilla Annankadulla keskusteltiin huhtikuussa 2025 aikamme ehkäpä kuumimmasta markkinointiteemasta: asiakaskokemuksesta. Asiakasodotusten rima on korkealla…Lue blogi
LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA
-
K-marketilla, Finnairilla ja OP:lla oli vuoden 2024 toimivimmat kampanjatVain noin joka kuudes Dagmarin vuonna 2024 tutkima kampanja ylsi kokonaisvaltaisen hyvään tulokseen. Valtaosa jäi…Lue blogi
-
Mikä yhdistää parhaiten toimivaa mainontaa?Dagmar tutkii vuosittain yli 150 kampanjaa. Vuosien saatossa kertyneen tietopankin data kertoo, millaiset osatekijät saavat…Lue blogi
-
LUMENEn mediamix optimoitiin myyntiä mallintamallaDagmar auttoi LUMENEa tunnistamaan myyntiin vaikuttavat tekijät. Tiedon pohjalta markkinointi-investointien taso ja kanavastrategia pystyttiin määrittelemään…Tutustu työhömme