Töitämme 07.05.2025

Felix Valkosipuli Ketchup tuuletti koko brändin TikTokissa – “paras mainos mitä oon nähny”

Brändin kehittäminen Digitaalinen markkinointi Luovat sisällöt Markkinointiviestintä Vaikuttajamarkkinointi

Kun ikoninen, lapsiperheiden rakastama Felix-ketsuppi päätti hurmata uudella tuotteellaan Z-sukupolven, brändiä ryhdyttiin tuulettamaan vaikuttajien voimin. Heittäytyminen aidolla tavalla kohderyhmän maailmaan tuotti huikean tuloksen.

Felix-ketsuppi on kuulunut jokaisen lapsiperheen ruokapöytään jo yli 60 vuotta. Nyt Felix halusi lanseerata markkinoille tuotteen, joka tekisi Felix-brändistä kiinnostavan ja relevantin myös Z-sukupolvelle. Felix tuunasi ketsupin katukeittiöhengessä valkosipulilla, ja niin alkoi matka nuorten, urbaanien kuluttajien ostoskoreihin ja ruokapöytiin.

Onnistumiseen tarvittiin enää vain tujaus Felix-brändin tuuletusta.

Strategia pohjautui dataan ja vahvaan kohderyhmäymmärrykseen

Ollakseen relevantti nuorille brändin kannattaa linkittyä johonkin kohderyhmän auktoriteettiin. Z-sukupolvi tutkitusti hakee inspiraationsa arkeen vaikuttajilta, joten koko kampanja päätettiin rakentaa vaikuttajien ympärille.

Tiimi tutki katuruuasta kiinnostuneiden mielenkiinnon kohteita ja löysi voimakkaasti korostuvan yhteyden musiikkiin (erityisesti rap), trendeihin ja itsensä ilmaisuun. Jotta brändistä tulisi aidosti osa uuden kohderyhmäsukupolven maailmaa ja positiivisten asioiden somekuplaa, kampanjakonseptin ytimeen valittiin musiikki ja tehokeinoksi audion viihdyttävä ja sitouttavan voima.

Tarttuvilla jingle-tulkinnoilla brändi vietiin uskottavalla ja huomiota herättävällä tavalla TikTokiin ja muihin somekanaviin.

Felix-ketsuppi herättää meissä kaikissa paljon muistoja.

Nyt halusimme luoda erityisesti nuorten aikuisten mieliin uusia muistijälkiä Felix-brändistä. Juuri heitä puhuttelevalla, relevantilla ja kiinnostavalla tavalla – heidän omissa kanavissaan. Aina ilmiöksi asti.

Paula Pöntynen, Marketing Manager, Orkla Suomi

Luova idea tuki Z-sukupolven arvostamaa yksilöllisyyttä

Miten yhdistää Felix, valkosipuliketsuppi ja kohderyhmän musiikkigenret? Ratkaisu löytyi valkosipuleja itsekin siirtolapuutarhassaan viljelevästä beatboxaaja Felix Zengeristä. Zenger valittiin valkosipuliketsupin brändilähettilääksi ja hänelle annettiin mieluinen tehtävä luoda oma versionsa Felix-brändin ikonisesta “herkkuja ruokapöytään”-jinglestä.

Z-sukupolvi on yksilöllinen musiikkimaussaan, ja valkosipuliketsuppiakin jokainen käyttää tyylillään – niinpä tiimi etsi kampanjaan muitakin musiikintekijä-vaikuttajia ottamaan Felix-jinglestä mallia ja tekemään siitä omat versionsa. Tarttuvilla jingle-tulkinnoilla brändi vietiin uskottavalla ja huomiota herättävällä tavalla TikTokiin ja muihin somekanaviin.

Kampanjaan suunniteltiin myös toinen vaikuttajamarkkinoinnin aalto tuomaan esiin valkosipuliketsupin monia käyttötapoja.

Felix Zengerin videosisältö

Kampanja toteutettiin kahdessa vaiheessa linjakkaana jatkumona

Kampanjan ensimmäisen vaiheen (huhti-toukokuu 2024) tavoitteena oli herättää kiinnostusta. Felix Zengerin remix jinglestä aloitti kampanjan ja nosti odotusarvoa muille versioille. Kukin vaikuttaja yhdisti oman juttunsa valkosipuliketsuppiin: Jokrates teki räpin, Sini Yasemin vei jinglen pop-rock-genreen, Bertalta kuultiin hempeämpi versio ja Jay L vieraili rikastamassa Felix Zengerin versiota. Kaikki artistit esittivät tulkintansa somevideolla, jossa Felix Valkosipuli Ketchup ominaisuuksineen oli aina näkyvästi mukana.

Kampanjan toisessa vaiheessa (syys-lokakuu) korostettiin valkosipuliketsupin monia käyttömahdollisuuksia uusien somevaikuttajien tukemana. Ketsuppipullon avasivat kanavissaan TikTok-vaikuttajat Taneli Lahtinen, PetuOnIrti sekä keväälläkin mukana ollut Jokrates. Kaikki hyödynsivät keväältä tuttua Felix Zengerin beatbox-jingleversiota taustaraitana sitomaan kampanjan yhteen.

Taktisella, kaikki artistiversiot yhteen sitovalla somemainossisällöllä valkosipuliketsuppi sidottiin koko Felix-ketsuppiperheeseen.

Kampanja toteutettiin TikTokissa, Metan kanavissa sekä YouTube Shortseissa. Vaikuttajien julkaisuja tuettiin mainonnalla.

Lisämausteena Felix Zenger kertoi vielä Felix.fi-verkkosivuilla valkosipulin kasvatusvinkkejään.

Vaikuttajien sisältökooste

Mainonnan sisältö

Felix.fi-sivuston sisältöä

Kohderyhmältä spontaania hehkutusta – joka näkyi myös myynnissä

Kampanja oli huikea onnistuminen Felix-brändille. Positiivinen vastaanotto ja spontaani palaute nuoremmilta kohderyhmiltä kertoo juuri toivotunlaisesta brändituuletuksesta. Felix-herkuille todellakin avautui ovi uusiin ruokapöytiin.

Kampanja onnistui erittäin hyvin ja sai myös sisäisesti ihastelua.
Yhteistyö Dagmarin kanssa oli sujuvaa ja luottamusta herättävää. Tunsimme, että Felix-brändi oli ammattilaisten käsissä. Hyvä, että tiimi vakuutti meidät tarpeesta tehdä Felix-brändille juuri tällainen kampanjA.

Paula Pöntynen, Marketing Manager, Orkla Suomi

Videot kiinnostivat, niihin reagoitiin äärimmäisen aktiivisesti (ja positiivisesti!) ja ne päihittivät benchmarkit loppuun asti katsotuissa videoissa.

Mainonnan tukemana kohderyhmästä tavoitettiin keskimäärin yli puolet jokaisessa kanavassa molemmissa kampanja-aalloissa, ja toistoa kertyi valtavasti, koska videoita palattiin katsomaan uudestaan ja uudestaan.

”Paras mainos koskaan.”
”ehkä paras kaupallinen content ikinä.”
”Kaupat tuli” ”lisää tällasii mainoksii”
”näin tehdään kaupallista yhteistyötä”
”nyt oli mun mieleinen mainos, miksei ne näytä tätä tv:s”

Orgaaniset tulokset

yli 337 000 orgaanisesti tavoitettua henkilöä (ansaittu näkyvyys)

12,46 sekuntia keskimääräinen katseluaika

7,16 % sitoutumisaste (erinomainen)

Mainonnan tuloksia

15 000 000 videon katselua

62 % kohderyhmästä tavoitettiin yksin TikTokilla

119 000 LOPPUUN ASTI katsottua videota

65 000 reaktiota/sitoutumista TikTokissa ja Instragramissa

Muita aiheen töitämme