BlogiDagmar 10.12.2021

Verkkokaupan trendit 2022

Asiakaskokemuksen kehittäminen Brändin kehittäminen Digitaalinen markkinointi Konversio-optimointi Sosiaalinen media

Joko tiedät, mitkä ovat verkkokaupan suurimmat trendit ja myynnin paikat vuonna 2022? Dagmarin Digital Strategist Heikki Pieniniemi ja Dagmar Storiesin projektipäällikkö Sarah Grünn poimivat kansainvälisistä tutkimuksista verkkokaupan päätrendit tulevalle vuodelle.

1. Räjähdysmäinen kasvu myyntikanavissa

Verkkokaupan räjähdysmäisestä kasvusta pandemia-aikana on puhuttu paljon. Harvemmin on nostettu esiin se, että suurin osa globaalista verkkomyynnistä tuli vuonna 2020 Amazonin kaltaisilta markkinapaikoilta ja että markkinapaikkojen kautta tapahtuva myynti kasvaa kaksi kertaa niin nopeasti kuin muu verkkomyynti.​

Amazonin menestys ei ole jäänyt huomaamatta muilta mediajäteiltä. Suuret mediayhtiöt, Google ja Facebook, ovat jo lisänneet markkinapaikkaominaisuuden omiin mainostuotteisiinsa. Facebookilla on Facebook Shops, jossa käyttäjät voivat ostaa tuotteita suoraan Facebookissa ja Instagramissa. Googlen vastaava tuote on Buy On Google: tuotteita voi ostaa suoraan Google Shopping -mainoksista. Verkkokauppiaan näkökulmasta tilanne saattaa lähitulevaisuudessa vaikuttaa erittäin monimutkaiselta, kun verkkomyynti ei tapahdukaan omassa verkkokaupassa vaan kolmannen osapuolen myyntipaikoilla.

2. Liveshoppailu osana konversioiden kasvua

Liveshoppailulla viitataan pääsääntöisesti verkkokaupassa pidettävään, interaktiiviseen suoraan lähetykseen, jonka aikana asiakas voi ostaa lähetyksessä mainittuja tuotteita. Lähetys tallennetaan usein verkkokaupan sivulle, mikä laajentaa sisällöntarjontaa ja palvelee asiakkaita kellon ympäri – kasvattaen myyntiä.

Yhä useampi globaalisti toimiva sosiaalisen median alusta, kuten Instagram, Facebook ja YouTube, on ilmoittanut ottavansa liveshoppailu-ominaisuuden käyttöön useassa maassa kuluvan vuoden aikana. Myös monet globaalit verkkokaupan toimijat, kuten Amazon, ovat jo ottaneet ominaisuuden haltuun. McKinseyn tuottaman tutkimuksen mukaan liveshoppailutapahtumia tehneet yritykset ovat kasvattaneet myyntikonversioita 30 %, jopa kymmenkertaistaneet myyntejä.

Lisäksi Facebookin tuottaman kuluttajatutkimuksen mukaan 49 % vastanneista verkkokaupoissa asioivista kuluttajista ostaisi tuotteita suoraan videolähetyksistä, joissa brändit, julkkikset tai heidän seuraamansa vaikuttajat lanseeraavat uuden tuotteen. Verkkokaupan liveshoppailutrendi on suuressa kasvussa. Viimeisen vuoden aikana Suomessa verkkokaupan trendiin ovat hypänneet mukaan ainakin Stockmann, KICKS, Helsinki Outlet, Gina Tricot, Cocopanda, BikBok, Lindex, KappAhl ja Balmuir.

Liveshoppailu on kasvanut niin isoksi trendiksi, että välillä liveshoppailu-sanaa käytetään jopa harhaanjohtavasti. Liveshoppailu tarkoittaa aina sitä, että ostoksia voi tehdä lähetyksen aikana siitä poistumatta tai lähetyksen pohjalta tehdystä tallenteesta.

3. Kuluttajat odottavat personoituja sisältöjä

Verkkokaupan kasvaessa myös kuluttajien vaatimukset asiakaskokemukselle kasvavat. Tutkimuksen mukaan, jopa 63 % kuluttajista odottaa personoitua kokemusta, ja se on heidän mielestään perusasia!!!!!!! Personoitujen kohtaamisten rakentaminen ennen verkkokauppavierailua, vierailun aikana ja sen jälkeen on lähitulevaisuudessa hygienia-asia, joka on pakko ottaa huomioon, kun haluaa pysyä kasvavassa kilpailussa mukana.

4. Puhehaun kysyntä suuressa kasvussa

Yksi nopeimmin kasvavista verkkokaupan trendeistä on puhehaku, joka on yleistynyt merkittävästi viime vuosina. PWC:n (2018) toteuttaman tutkimuksen mukaan 65 % 25–49-vuotiaista amerikkalaisista käytti jotain ääniohjattua laitetta päivittäin, eli mistään pienestä käyttäytymisen muutoksesta ei ole kyse. Suomessa äänihaun yleistymistä rajoittaa hieman suomen kieli, joka ei vielä taivu tekoälyltä riittävän hyvin.

Markkinoinnin ja hakukonenäkyvyyden kannalta puhehakujen kasvu on kehityskulku, jota ei voi jättää huomioimatta. Tullakseen löydetyksi verkkosisällön on jatkossa kyettävä vastaamaan paitsi tietokoneella tai mobiililaitteella kirjallisesti tehtyihin hakuihin, myös tien päällä ja kotona ns. tyhmästä päätelaitteesta (kuten kaiutin, jossa ei ole näyttöä) puhuen tehtäviin hakuihin.

5. Vastuullisuus peilaa verkkokauppojen arvoja

Paytrailin vuonna 2021 tuottaman asiakaskyselyn mukaan yritysten ja tuotteiden arvojen odotetaan tulevan esille läpi koko asiakaspolun – niin viestinnässä kuin teoissa. Lähtökohtana vastuullisuudelle ovat inhimillisyys, eettisyys, ympäristö ja armollisuus. Verkkokaupan toimijoiden onkin nyt aika tunnistaa omat arvonsa ja viestiä olennaiset arvot rohkeasti asiakkaille läpi asiakaspolun.

Harward Business Review toteutti USA:ssa tutkimuksen, jonka mukaan kestävästi markkinoitavien tuotteiden osuus kasvoi 5,6 kertaa nopeammin kuin niiden tuotteiden, joiden markkinoinnissa ei mainittu tai keskitytty kestävyyteen. Myös Forbes on kiinnittänyt huomiota verkkokaupan toimijoiden vastuullisuuteen ja kuluttajien odotuksiin. Forbes kertoo, että kuluttajat vaihtavat herkemmin ostosten tekoa toimijoille, jotka tuovat vahvemmin esille sosiaalisia arvojaan.

Vastuullisuus ei ole vain trendisana. eMarketer nostaa esille kuinka verkkokauppojen kasvu pandemian aikana on kasvattanut myös kuluttajien tietoisuutta. Vastuullisuutta seurataan niin osto- ja pakkausvaiheessa kuin myös palautuksissa.

Lähteet: Consumer Intelligence Series: Prepare for the voice revolution 2018, https://www.pwc.com/us/en/services/consulting/library/consumer-intelligence-series/voice-assistants.html

TÄMÄN BLOGIN KIRJOITTIVAT

Heikki Pieniniemi

Chief Business Officer – Digital Sales

heikki.pieniniemi@dagmar.fi

0407173462

Sarah Grünn von Walzel

Project Manager, Head of Influencer Marketing

sarah.grunn@dagmar.fi

0505249753

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA