Töitämme 30.03.2021

Superkauppiaat-sarja toi K-Supermarket-brändille runsaasti hyvää näkyvyyttä uudella tavalla

Brändin kehittäminen Markkinointiviestintä Brändi Tutkimus

Keväällä 2021 Nelosella ja Ruudussa esitetyn Superkauppiaat-sarjan ideana oli esitellä suomalaisille tuttua brändiä uudella tavalla. Katsojapalautteen positiivisuus ja ohjelmaan sitoutuneisuus yllätti tekijät. Dagmar vastasi sarjan medianäkyvyyden suunnittelusta eri kanavissa.

K-Supermarketin asiakaslupaus on ”Tavallista parempi ruokakauppa”. Slogan lupaa paljon, ja Keskolla onkin ollut tekemistä puristaa sen perusteluja 25–30 sekunnin mainosfilmeihin tai muihin markkinointisisältöihinsä.

Sitten tuli idea Superkauppiaista, eli 10-osaisesta tv-sarjasta, jossa brändille olisi tilaa 42 minuuttia jokaisessa jaksossa. Idea tuntui loistavalta! Sarjassa sukelletaan eri puolella Suomea toimivien, keskenään erilaisten K-Supermarket-kauppiaiden arkeen. Reality-henkistä ohjelmaa esitettiin Nelosella ja Ruudussa maaliskuusta 2021 alkaen, ja kausi tavoitti lähes kaksi miljoonaa katsojaa.

”Haasteenamme on aina ollut, että meillä on valtavasti kerrottavaa K-Supermarketeista. Ohjelman myötä pääsimme tapahtumien keskipisteeseen, eli kauppoihin ja keskelle elävää elämää, josta kerroimme jaksoissa perusteellisesti.”

Jenni Kujala, Markkinointijohtaja, K-Supermarket

Koronapandemia toi haastetta kuvauksiin

Keskolla oli apunaan Superkauppiaiden suunnittelussa ja toteutuksessa iso joukko kumppaneita: Yellow Film & TV tuotti tv-sarjan, ohjelma näytettiin ja sitä mainostettiin Sanoman verkostoon kuuluvilla Nelosella ja Ruudussa, ja sarjan mainostoimistokumppanina oli Hasan & Partners. Dagmar vastasi tv-sarjan mediasuunnittelusta yhdessä K-Supermarketin kanssa.

Kaikki kumppanit olivat tekemisessä mukana lähes alusta alkaen, mikä takasi maan kovimman osaamisen K-Supermarket-brändin uudenlaiselle näkyvyydelle.

”meillä oli paljon mietittävää: sarjasta piti saada ehdottoman aito, ja kun kyseessä oli pitkä tv-ohjelma eikä lyhyt, toistuva mainos, suunnittelu ja tuotanto on erilaista. Samalla K-Supermarketin päivitetyn brändin tuli näkyä kirkkaana ja juuri oikeanlaisella äänensävyllä.”

Jenni Kujala, Markkinointijohtaja, K-Supermarket

Haasteitakin riitti: koronapandemia iski Suomeen sarjan suunnitteluvaiheessa, joten se piti ottaa huomioon kaikessa tekemisessä. Jaksojen läpikäynti vei paljon aikaa, ja kun niitä tuli kymmenen viikkoa putkeen, tahti oli kova.

Mielikuvat K-Supermarketista kehittyivät sarjan aikana positiiviseen suuntaan

Katsojatutkimuksissa selvisi, että ohjelma paransi K-Supermarketin brändimielikuvaa. Katsojat kokivat myös, että kauppiaat panostavat asiakaspalveluun, huolehtivat henkilökunnastaan ja satsaavat myymänsä ruoan laatuun. Sarjan aikana tekijät saivat hyvää palautetta monesta eri kanavasta.

”Saimme avattua suomalaisille aivan uudella tavalla, miksi K-Supermarket on tavallista parempi ruokakauppa. Lisäksi – tai ehkä juuri siksi – joka viides vastaaja aikoi sarjan katsottuaan asioida K-Supermarketeissa entistä enemmän. Tulokset olivat aivan huikeita.”

Jenni Kujala, Markkinointijohtaja, K-Supermarket