Usean kumppanin johtamisessa auttaa, kun mukana on omien alojensa huippuammattilaisia. Kesko teki K-Supermarket-kauppiaista kertovan Superkauppiaat-sarjan tuttujen kumppaniensa kanssa, joista jokainen tähtäsi parhaimpaansa.
Kuinka paljon on 10 x 42? Kun Superkauppiaat-sarjan jaksoja on kymmenen ja jokainen niistä kestää 42 minuuttia, vastauksena on ruhtinaallisesti näkyvyyttä Keskon K-Supermarket-brändille. Keväällä 2021 Nelosella ja Ruudussa esitetty Superkauppiaat-sarja kertoi eri puolella Suomea toimivien K-Supermarket-kauppiaiden arjesta värikkäällä tavalla.

Keskolla oli sarjan teossa viisi kumppania:
- Dagmar vastasi tv-sarjan mediasuunnittelusta yhdessä K-Supermarketin kanssa,
- Yellow Film & TV tuotti tv-sarjan,
- Sanoman omistamat Nelonen ja Ruutu olivat ohjelman kanavat, ja myös ohjelmamarkkinointia toteutettiin Sanoman eri kanavissa,
- Hasan & Partners oli K-Supermarketin tv-sarjan mainostoimistokumppani, joka tuotti sisällöt tv-sarjan markkinointiin ja
- Miltton auttoi ohjelman some-markkinoinnissa.
Kovat ja luotettavat tekijät
Ison kumppanijoukon johtamisessa on tärkeää, että jokaisella kumppanilla on oma selkeä roolinsa.
”Pääsimme tekemään töitä huippuluokan ammattilaisten kanssa. Dagmar on meille vanha luotettava tuttu medianäkyvyydessä. Sanoma ja Yellow Film ovat kovia tekijöitä, ja siellä tiedettiin tasan tarkkaan esimerkiksi se, miten ohjelmasta saatiin aito. Myös Hasan & Partners on meille tuttu kumppani. Näin suuressa tuotannossa on ensisijaisen tärkeää, että ympärillä on luotettavat tekijät”, K-Supermarketin markkinointijohtaja Jenni Kujala sanoo. ”Alussa suunnittelimme sarjan näkyvyyden eri medioissa. Jaksojen aikana seurasimme tarkkaan katsojamääriä ja analysoimme katsojaprofiileja. Mietimme esimerkiksi, miten saamme tehokkaimmin kiinni oikeat kohderyhmät ja millä viestillä”, K-Supermarketin asiakasvastaava, Dagmarin Hanna Halmela kertoo
Avoimuus toi uusia näkökulmia
Jo alusta asti Keskolle oli selvää, että sarjaan liittyvä tieto olisi avointa kaikille tekijöille. Kaikilla oli pääsy Teams-kanavalle, jossa jaettiin ohjelmaan liittyvä info sekä materiaalit. Sitä kautta kommentoitaviksi tulivat myös jaksot ja ohjelman lukuisat markkinointimateriaalit.
”Dagmarin ja Hasanin kanssa meillä oli viikkopalaverit jo ennestään, ja nyt lisäsimme säännölliset palaverit myös Sanoman kanssa. Kaikki kumppanimme keskittyivät omaan tekemiseensä, mutta sparrailimme asioita myös porukalla yhdessä. Päätöksentekoamme helpotti hurjasti, kun saatoimme punnita erilaisia asioita kaikkien niiden kanssa, joilla oli sama tavoite kirkkaana mielessä”, Kujala kertoo.
”Tämä oli uudenlaista ja todella inspiroivaa tekemistä! Kokonaisuutta oli helpompi ymmärtää, kun tietoa oli niin paljon saatavilla. Sen myötä asiakkaan tukena oleminen ja eri näkökulmien sparraileminen oli hedelmällisempää. Tähän toi uuden kierroksen myös se, että normaalisti kampanjalla pyritään lisäämään brändinäkyvyyttä. K-Supermarketin brändin rakentamisen lisäksi tässä ohjattiin katsomaan ohjelmaa. Tämä oli vähän kuin markkinoinnin markkinointia”, Halmela sanoo.
Monimalliyhteistyö oli menestys
Kun Superkauppiaat-sarjan tekeminen aloitettiin keväällä 2020, Suomeen iski koronapandemia.
”Se tuli kuokkavieraaksi sanelemaan vaatimuksia ja reunaehtoja. Piti laskea, kuinka monta ihmistä voi olla samassa tilassa, onko maskeja, missä on käsidesi ja entä turvavälit. Kaupoissa monet tapahtumat, kuten esittelyt ja kahvitukset loppuivat ja suoria asiakaskohtaamisia piti välttää. Vaikeusaste lisääntyi kertaheitolla”, Kujala kuvailee.
Haasteista huolimatta sarjan kuvaukset kuudella eri paikkakunnalla onnistuivat. Sarja tavoitti maalis-toukokuun 2021 aikana yli kaksi miljoonaa katsojaa, ja jaksoja on katsottu sarjan esittämiskauden jälkeen Ruudussa vielä yli 200 000 kertaa.
Katsojatutkimuksista tuli paljon positiivista palautetta, ja ohjelma paransi K-Supermarketin brändimielikuvaa. Joka viides katsoja aikoi vierailla K-Supermarketeissa aiempaa useammin.
Keskolla ollaan enemmän kuin tyytyväisiä niin sarjan saamaan vastaanottoon ja sen tuloksiin kuin ison kumppanijoukon kanssa tehtyyn yhteistyöhön.
”Tämä oli aivan mieletön monimalliyhteistyö! Meillä oli hieno tekemisen meininki alusta loppuun. Kaikki halusivat, että tästä tulee upea lopputulos – ja niin siitä tulikin”, Kujala iloitsee.