K-Ruoka.fi-reseptit – tuplasti kotikokkaajia pienemmin panostuksin

Lähtötilanne
K-Ruoka.fi on Suomen johtava ruokasivusto. Kotikokkaajien valittavana on yli 8 000 toinen toistaan herkullisem- paa reseptiä, joita selaillaan kuukausittain 3–4 miljoonaa kertaa.
Reseptisivusto ohjaa kokkaajia luontevan tehokkaasti ruoan verkkokauppaan. Kiinnostavat reseptit innostavat siirtymään verkko-ostoksille tuotesuosituksien kautta.
Hakukonemainonta on yksi K-Ruoka.fi-reseptien tärkeimmistä markkinointikanavista. Sen avulla verkossa liikkuvia kutsutaan inspiroitumaan mainioista resepteistä ja ostamaan tarvittavat ainekset verkkokaupasta. Hakukonemai- nontaa uudistamalla haluttiin varmistaa K-Ruoka.fi:n johtava reseptisivuston asema Suomessa. Tavoitteena oli kasvattaa sivustolla vietettyä aikaa, maksimoida tuloksia ja optimoida kustannustehokkuutta.

Ratkaisu ja tulokset
Dagmarin kanssa toteutettu hakukonemainonnan uudistus paransi SEM-näkyvyyttä merkittävästi. Maksetun haun liikenteen määrä monikertaistui ja yhdestä istunnosta maksetaan nyt aiempaa vähemmän.


Uudistus tehosti budjetin käyttöä, laski klikkihintaa ja toi maksimaalisen peiton hakukoneessa asiakkaan liiketoiminnalle tärkeinä ajankohtina. Mainosklikkausten tuottama arvo Keskolle on parantunut.
Uudistuksessa poistettiin turhaa päällekkäisyyttä mm. yhdistämällä tilejä, ja käyttöön otettiin tehokkaampia bidaus-algoritmeja. Rutiinitehtäviä automatisoitiin, jolloin aikaa ja huomiota saatiin lisää strategisempaan työhön. Tilejä modernisoitiin ja uusimmat ominaisuudet otettiin käyttöön.
Tilien hallinta nostettiin staattisesta ylläpitämisestä jatkuvaan kehittämiseen. Keskon ja Googlen asiantuntijoiden kanssa käydään edelleen dialogia, kuinka löydetään yhä uusia tapoja parantaa tuloksia.
Jo tähän mennessä uudistus on tuottanut hakukonemainonnalle parhaan tuloksen jokaista mainontaan käytettyä euroa kohti.
