Töitämme 25.11.2021

K-Ruoka.fi-reseptit – tuplasti kotikokkaajia pienemmin panostuksin

Markkinoinnin kehittäminen Markkinoinnin tuloksellisuus Digitaalinen markkinointi Markkinoinnin tehostaminen Asiakaskokemus Hakukonemarkkinointi Konversio-optimointi

Dagmarin digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat uudistivat K-Ruoka.fi-reseptien hakukonemainonnan. Pienemmällä mediapanostuksella saatiin tuplasti parempia tuloksia. Sivustoliikenne kasvoi yli 100 prosenttia ja laadukkaan sivustoselauksen hinta putosi alle puoleen.

Lähtötilanne

K-Ruoka.fi on Suomen johtava ruokasivusto. Kotikokkaajien valittavana on yli 8 000 toinen toistaan herkullisempaa reseptiä, joita selaillaan kuukausittain 3–4 miljoonaa kertaa.

Reseptisivusto ohjaa kokkaajia luontevan tehokkaasti ruoan verkkokauppaan. Kiinnostavat reseptit innostavat siirtymään verkko-ostoksille tuotesuosituksien kautta.

Hakukonemainonta on yksi K-Ruoka.fi-reseptien tärkeimmistä markkinointikanavista. Sen avulla verkossa liikkuvia kutsutaan inspiroitumaan mainioista resepteistä ja ostamaan tarvittavat ainekset verkkokaupasta. Hakukonemai- nontaa uudistamalla haluttiin varmistaa K-Ruoka.fi:n johtava reseptisivuston asema Suomessa. Tavoitteena oli kasvattaa sivustolla vietettyä aikaa, maksimoida tuloksia ja optimoida kustannustehokkuutta.

Ratkaisu ja tulokset

Dagmarin kanssa toteutettu hakukonemainonnan uudistus paransi SEM-näkyvyyttä merkittävästi. Maksetun haun liikenteen määrä monikertaistui ja yhdestä istunnosta maksetaan nyt aiempaa vähemmän.

Uudistus tehosti budjetin käyttöälaski klikkihintaa ja toi maksimaalisen peiton hakukoneessa asiakkaan liiketoiminnalle tärkeinä ajankohtina. Mainosklikkausten tuottama arvo Keskolle on parantunut.

Uudistuksessa poistettiin turhaa päällekkäisyyttä mm. yhdistämällä tilejä, ja käyttöön otettiin tehokkaampia bidaus-algoritmeja. Rutiinitehtäviä automatisoitiin, jolloin aikaa ja huomiota saatiin lisää strategisempaan työhön. Tilejä modernisoitiin ja uusimmat ominaisuudet otettiin käyttöön.

Tilien hallinta nostettiin staattisesta ylläpitämisestä jatkuvaan kehittämiseen. Keskon ja Googlen asiantuntijoiden kanssa käydään edelleen dialogia, kuinka löydetään yhä uusia tapoja parantaa tuloksia.

Jo tähän mennessä uudistus on tuottanut hakukonemainonnalle parhaan tuloksen jokaista mainontaan käytettyä euroa kohti.

”Ylitimme hakukonemarkkinoinnissa ja sivustoliikenteessä asetetut tavoitteet. Tehostamalla hakukonemainontaamme saimme samalla mainospanostuksella kaksinkertaisesti laadukkaita sivustovierailuja. Automatisoimalla rutiinitehtäviä, säästimme aikaa ja pystyimme keskittymään vahvemmin strategiselle tasolle ja hakuihin kokonaisvaltaisesti. Tämän kautta saimme paremmat lähtökohdat jatkuvan mainonnan tekemiseen ja pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseen. Onnistuimme myös reagoimaan ketterästi muuttuvissa tilanteissa liiketoiminnallemme tärkeisiin kategorioihin ja paneutumaan uusiin hakukonemainonnan teemoihin, joka tuo lisäarvoa tekemiseen myös pidemmällä tähtäimellä.”

Johanna Ekholm, Data-driven Marketing Strategist, digitaaliset kanavat, K-Ryhmä