Töitämme 10.10.2022

Suomalaisen ruoan päivä 2022 valmistettiin kanavaoptimoiduilla sisällöillä, hyvillä kohtaamisilla, vaikuttajien voimalla ja merkkimateriaaleilla

Markkinoinnin kehittäminen Luovat sisällöt Markkinoinnin tutkiminen Markkinointiviestintä Luovat sisällöt Tutkimus Vaikuttajamarkkinointi

Suomalaisen ruoan päivä -kampanja muistuttaa vuosittain kotimaisten raaka-aineiden ja kotimaisen työn tärkeydestä. Syksyn 2022 kampanjan tavoitteena oli lisätä Hyvää Suomesta -merkin tunnettuutta ja kiinnostusta kotimaisia elintarvikkeita kohtaan. Dagmar auttoi suunnittelemaan parhaat kohtaamispisteet, kanavaoptimoidut sisällöt, vaikuttajayhteistöitä sekä kampanjamateriaaleja eri tarpeisiin.

Kotimaisista raaka-aineista valmistettua ja kotimaassa tuotettua ruokaa jokaiseen ostoskoriin

Ruokatieto Yhdistys ry organisoi joka syksy Suomalaisen ruoan päivän. Sen avulla tuetaan Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden myyntiä ja lisätään tietämystä suomalaisesta ruoasta ja sen vaikutuksista meidän kaikkien hyvinvoinnillemme.

Hyvää Suomesta -merkki pakkauksessa kertoo, että elintarvike on alkuperältään suomalainen: raaka-aineet ja työ tulevat Suomesta ja tekijät sekä tuotantoketju tunnetaan. Tarjolla on jo 12 000 erilaista Hyvää Suomesta -merkittyä tuotetta 350 eri valmistajalta. Koko elintarvikeketju on mukana toiminnassa: viljelijät, teollisuus, elintarviketyöntekijät, kauppa ja kuluttajat.

Syksyn kampanjan tavoitteena oli lisätä Hyvää Suomesta -merkin tunnettuutta kohderyhmässä, varmistaa tärkeän viestin läpimeno riittävällä mediatavoittavuudella sekä lisätä kiinnostusta kotimaisista aineksista Suomessa valmistettuun ruokaan.

“Oman maan ruoka nähdään päivä päivältä tärkeämpänä. Ruoassakin tärkeintä on ilo ja arvostus oman maan antimista, vaikka arvon nousu kumpuaa tällä hetkellä muista kuin riemastuttavista asioista.

Kampanjan avulla haastamme kaikki suomalaiset nauttimaan ja olemaan ylpeitä puhtaista raaka-aineista, ainutlaatuisesta osaamisesta ja herkullisista mauista. Teemme kampanjan yhdessä Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävien yritysten kanssa, ja laaja monimediakampanja on siinä turbomoottorina.”

Anni-Mari Syväniemi, Managing Director, Ruokatieto

Laajaa sisältökokonaisuutta hyödynnettiin mainonnassa sekä kumppani- ja jäsenyritysten toimenpiteissä

Ruokatiedon omien toimenpiteiden lisäksi Dagmarin tiimi suunnitteli pääkohderyhmässä (18–29-vuotiaat ja lapsiperheelliset) toimivat kohtaamispisteet ja sisällöt kanavakohtaisesti optimoituina ja kaksikielisinä. Raikas ja monipuolinen, kotimaisista aineksista koottu brunssipöytä havainnollisti suomalaisen ruoan runsasta valikoimaa ja inspiroi yhteisen pöydän ääreen.

Dagmarilaisten kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Hommat hoituvat ajallaan ja jouhevasti, ja kaupan päälle kaikilla on hauskaa.

Minna Asunmaa, Kehityspäällikkö, Ruokatieto

Maksullista näkyvyyttä oli kahden viikon ajan televisiossa, ulkomainonnassa myymälöiden lähellä sekä valituissa somekanavissa (Facebook & Instagram). Sisältöinä käytettiin sekä omia kampanjamateriaaleja että markkinointikumppanibrändien aineistoja. Erilaisia kampanjamateriaaleja tuotettiin runsaasti myös jäsenien ja myymälöiden käyttöön.

Lähdimme suunnittelussa liikkeelle suomalaisen ruoan ja ruokaketjun ammattilaisten kunnioituksesta. Tunnistamalla Hyvää Suomesta -merkin, jokainen voi omilla valinnoillaan tukea suomalaista ruokaa ja sen parissa työskenteleviä. Teimme 10 sekunnin ytimekkään tv-spotin ja still-aineistoja, joita versioitiin kaikkiin kampanjan kanaviin ja mainospaikkoihin.

Ida-Maria Erholtz, Production Manager, Dagmar

Kaupallista yhteistyötä tehtiin yhteensä yhdeksän eri vaikuttajan kanssa (mm. Jonna Luukko, Tiia Rantanen, Ossi Lehtonen, Satu Koivisto).

Haluttu viesti meni hyvin läpi kohderyhmässä

Kampanjan loputtua viestien toimivuutta todennettiin kampanjatutkimuksella. Lähes 60 % nuorista aikuisista ja 65 % lapsiperheellisistä kertoi, että kampanja lisäsi kiinnostusta selvästi tai jonkin verran Suomalaisen ruoan päivään. Mainonnan viestiä pidettiin ymmärrettävänä, erityisesti lapsiperheellisten keskuudessa. Peräti 64 % kaikista 18–49-vuotiaista piti Hyvää Suomesta -merkkiä helppona ja nopeana tapana tunnistaa suomalainen ruoka. Kampanjatutkimuksessa sisältö ja aihe eivät herättäneet juuri lainkaan negatiivisia kommentteja, mikä on hyvin poikkeuksellista.

Dagmar tekee asiakkailleen joka vuosi yli 100 kampanjatutkimusta. Suomalaisen ruoan päivä -kampanjassa viestien kiinnostavuus, mainonnan luoma mielikuva ja mainonnan aktivoivuus olivat harvinaisen korkealla tasolla.

Ville Rekula, tutkimusjohtaja, Dagmar

Lisää töitämme