BlogiDagmar 25.06.2020

Ko­ke­muk­sia­ni Tik­To­kis­ta. Kun si­säl­lön­tuot­ta­ja al­koi tik­to­ka­ta.

Asiakaskokemuksen kehittäminen Markkinoinnin kehittäminen Digitaalinen markkinointi Markkinointiviestintä Brändi Sosiaalinen media Trendit Uudet teknologiat

Kohina TikTokin ympärillä jatkuu, ja myös brändien kiinnostus on herännyt viimeistään nyt kevään 2020 aikana. Dagmarin Content Planner ja vaikuttaja-asiantuntija Juulia Salmi on tehnyt omia TikTok-videoita maaliskuusta lähtien. Hän kokosi TikTok-faktoja kasaan ja jakaa nyt kokemuksiaan palvelun käytöstä sisällöntuottajan näkökulmasta.

Mikä on TikTok?

TikTok on sosiaalisen median alusta, jossa jaetaan lyhyitä, musiikin tahtiin tehtyjä videoita. Palvelun latausmäärät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti vuoden 2020 alussa. Ensimmäisen neljänneksen jälkeen TikTok saavutti huimat 2 miljardia latauskertaa kokonaisuudessaan.

Pelkästään vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen latauskerrat ovat yli 300 miljoonaa, mikä kielii suuresta kiinnostuksesta alustaa kohtaan. Poikkeusoloilla on varmasti merkitystä latausmäärien kasvuun, ja TikTok on saavuttanut suurta jalansijaa, mutta menestys ei varmasti lopu poikkeusolojen loppumiseen.

Kuvan lähde: https://sensortower.com/blog/tiktok-downloads-2-billion

Myös Suomessa TikTokin tunnettuus on kasvanut kevään 2020 aikana erityisesti 35–54-vuotiaiden keskuudessa, käyttäjät ovat silti vielä pääasiassa 16–24-vuotiaita.

Vaikka käyttäjämäärät ovat kasvaneet, TikTokin osuus on vielä kokonaisuudessaan melko pieni verrattuna muihin somekanaviin. TikTokia käyttää päivittäin vain 5 % kaikista 16–69-vuotiaista, kun taas Facebookin osuus on 49 % ja Instagramin 33 %.

TikTok voi olla relevantti kanava 16–24-vuotiaille, mutta vanhempi kohderyhmä tavoitetaan yhä tehokkaasti Facebookin ja Instagramin kautta. On tärkeää, että kanavat valitaan aina kohderyhmä edellä, ja sisällöt ajavat kohti ennalta määriteltyjä tavoitteita.

Sisällöntuottamisen ammattilaisena halusin luonnollisesti perehtyä kanavaan myös käytännössä: heittäydyin tekemään omia TikTok-videoita maaliskuussa 2020. Kahden viimeisimmän kuukauden ”tiktokkaajana” olemisen perustella tein muutamia havaintoja sisällöntuotannosta ja alustasta.

Viisi vinkkiä TikTok-markkinoijalle

  1. Käytä trendaavia biisejä ja relevantteja hashtageja.

Trendaavat biisit eivät itsessään vielä varmista TikTok-videon suosiota, mutta ne tekevät videosta kiinnostavamman ja ovat trendin mukaisia. Relevantit hashtagit auttavat luokittelemaan sisällön oikein.

  1. TikTokin trendit voivat olla hyvin lyhytaikaisia.

TikTokin trendit vaihtuvat usein, joten ajoitus on kaikki kaikessa. Jos suunnittelet videon tekemistä juuri nyt trendaavan sisällön mukaisesti, tee se heti, sillä viikon päästä voi olla liian myöhäistä.

  1. Koukuta katsoja heti alussa.

Tiktokin algoritmi lukee videon sitä kiinnostavammaksi, mitä pidemmälle sitä katsotaan. Luo siis koukku heti alussa, jotta video katsotaan loppuun asti.

  1. Panosta sisällön laatuun.

Hyvälaatuinen sisältö miellyttää katsojan silmää ja varmistaa osaltaan sen, että video on mahdollisimman ”jaettava”.

  1. Ota analytiikka käyttöön.

Analytiikkatyökalu näyttää dataa seuraajista ja sisältöjen näyttökerroista.

Mitä muuta TikTokissa on kuin haasteita ja tanssivideoita

TikTok-sisällöt eivät pohjaudu pelkästään haasteisiin, vaan mukaan mahtuu paljon muutakin, meemeistä mitä erilaisempiin vinkkivideoihin. Sisältöjen kirjo on siis todella laaja.

Suomestakin löytyy brändejä, jotka ovat ottaneet alustan haltuun erittäin onnistuneella tavalla. Esimerkiksi Mc Donalds Suomi tarttuu TikTokissa trendaaviin haasteisiin omalla twistillään (@mcdonaldssuomi), kun taas K-Supermarket Redin kauppias jakaa vilahduksia kauppiaan arjestaan (@hrakauppias).

Lähde: Dagmarin Digitaalisen median tutkimus, toukokuu 2020