Dagmar

Kun sisältömarkkinointiin panostetaan jatkossa enemmän, myös vaatimukset prosesseille ja järjestäytyneelle sisällöntuotannolle kasvavat. Tarvitaan fiksumpaa suunnittelua, sisältöjen uudelleenkäyttöä ja kaikin puolin strategisempaa otetta.

Kustannussäästöjä voidaan hakea monin tavoin: käyttämällä sisältöjä uudelleen, versioimalla nykyisiä ja tuoreuttamalla teeman mukaisia – tai ennakoivalla sisällönsuunnittelulla ja tehokkailla tuotannoilla, jotka mahdollistavat monikanavaisen lähestymistavan.

Eteenpäin katsova suunnittelu vs. jo tuotetun materiaalin versiointi

Molemmissa on puolensa. Jos materiaalia on paljon, sitä voi käyttää uudelleen. Kannattaa silti pohtia kriittisesti, mitä ja miksi vanhaa lähdetään versioimaan. Suunnittelu maksaa, mutta siitä kannattaakin maksaa! Uudelleen käytön suunnittelu laskee tuotannon kustannuksia, jotka ovat kuitenkin aina messevämpiä kuin panostukset suunnittelutunteihin.
Käytä aikaa suunnitteluun, sillä se tuo kustannussäästöjä. Muotoile brändillesi aikaa ja kulutusta kestävä kattoteema, josta voidaan ammentaa yhä uusia ja uusia sisältöjä – tätähän teemoituksella haetaan. Kustannustehokkuutta saat, kun mietit omat tuotannolliset tarpeesi etukäteen.

Jo kuvausvaiheessa kannattaa suunnitella tuotettavat materiaalit toimimaan kaikissa kanavissa ja eri kuvasuhteissa. Tämä vaatii hieman enemmän suunnittelua etukäteen, mutta säästää varmasti kustannuksissa, kun kuvauspäivistä saadaan kaikki hyöty irti.

Älä heitä rahaa hukkaan – näin käytät tuotantobudjettisi järkevästi

Sisällön tuotanto vaatii aina resursseja, tehdäänpä sitä pienellä inhouse-tiimillä tai monen eri kumppanin voimin. Esimerkiksi yhden videosisällön tuotantoon pitää lähes aina varata kalenterista vähintään yksi kokonainen kuvauspäivä sekä paljon aikaa suunnittelulle ja jälkikäsittelylle. Ennen kuin käynnistät tuotantoa, pohdi nämä asiat huolellisesti loppuun asti:

  • Määrittele kaikki kuvamateriaalitarpeet etukäteen ja pidä kuvasuhteet laajoina.
    Rajauksella voidaan tarvittaessa varioida sisältöjä eri kanaviin myöhemminkin.

  • Huomioi kanavien erot muutenkin kuin kuvasuhteiden kannalta:
    useita kuvakulmia, lähikuvaa ja laajempaa kuvaa.

  • Suunnittele valmis sabluuna sisällöntuotannolle.
    Nopeuttaa ja pakottaa ajattelemaan kustannustehokkaasti.

  • Mieti artikkeleihin ja verkkosisältöihin jo suunnitteluvaiheessa pari eri ulostulokulmaa.
    Sisältöä saadaan jaettua useammalla eri kärjellä eri kanavissa.


Kipuiletko brändisi kanssa sisällön tuotantoon liittyvissä asioissa? Olemme apunasi asiakaskokemukseen, asiakaspolkuihin, kanavaoptimointiin sekä sisältöstrategiaan liittyvissä asioissa – koulutamme myös mielellämme!
Ota yhteyttä: sirpa.toljander@dagmar.fi

Inspiroidu sisältöjen tulevaisuudesta tekoälyn avustamana
Hyödynnä sisältömarkkinoinnin trendivinkit
Mittaa markkinointia oikein

Sirpa on datalla rikastettuihin ja puhutteleviin sisältöihin keskittynyt sisältöstrategisti. Syttyy oivaltavista ja monikanavaisista sisältökokonaisuuksista. Kuluttaa vapaa-aikansa ahmien selfhelp-kirjallisuutta ja matkustelemalla niin paljon kuin mahdollista.