Töitämme 10.04.2020

Liikenneturvan Pidä pääsi -kampanja sai nostetta vaikuttajien avulla

Asiakaskokemuksen kehittäminen Brändin kehittäminen Digitaalinen markkinointi Luovat sisällöt Markkinointiviestintä Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Vaikuttajamarkkinointi

Liikenneturva käynnisti huhtikuun 2020 lopussa pyöräilykypärän käyttöä edistävän kampanjan. Pidä pääsi -kampanjalla pyrittiin vaikuttamaan erityisesti 15–18-vuotiaisiin nuoriin. Tavoitteena oli herätellä nuoria keskustelemaan pyöräilykypärästä, muuttaa asenteita myönteisemmiksi kypärän käyttöä kohtaan ja aktivoida kypärän käyttöön. Viestin välittäjiksi päätettiin kutsua nuorille tutut vaikuttajat HurHur ja Papananaama.

Koska Liikenneturva haluaa puhua kypärän käytöstä ilman saarnaamista, kampanjan kärkeen valittiin nuoria puhuttelevat vaikuttajat Konsta Saajanto eli HurHur ja Sini Laitinen eli Papananaama. He tuottivat kanaviinsa pyöräilykypärää koskevaa sisältöä omintakeisella tyylillään ja tulokulmallaan; Laitinen tyylivideon ja HurHur kappaleen musiikkivideon kera.

Yli 120 000 katselukertaa ensimmäisen vuorokauden aikana

HurHur eli oululainen 21-vuotias tubettaja Konsta Saajanto on viime aikoina kunnostautunut lauluntekijänä. Vaikuttaja kuuluu United Screens -videoverkostoon, joka keksi ehdottaa kampanjan sisällöksi kappaletta ja musiikkivi- deota kypärän käytöstä. Liikenneturva innostui uudenlaisesta ideasta. Kappaleessa innoittajana toimi Liikenneturvan tekemästä tutkimuksesta poimitut pyöräilykypärän käytön esteet.

Kappale julkaistiin Spotifyssa. Lisäksi HurHur tuotti United Screensin ja tubettajaystäviensä kanssa musiikkivideon YouTube-kanavalleen. Ensimmäisen vuorokauden aikana video keräsi orgaanisesti yli 120 000 katselukertaa ja nousikin pian YouTuben Trendaavat-listan kärkeen keräten rutkasti lisää näkyvyyttä.

Biisi vietiin myös sosiaalisen median alusta TikTokiin, jossa suomalaiset toimijat eivät siihen mennessä olleet juurikaan tehneet vaikuttajayhteis- työtä. TikTok on maailmalla valtavan suosittu ja Suomessakin kovassa nousussa.

Pidä pääsi -kampanja voitti 2020 Tubeconin Vuoden paras kaupallinen yhteistyö -kategorian.

Konseptista ja suunnitelmasta vastasi Dagmar yhdessä Liikenneturvan kanssa.
Lisäksi Dagmar tutki edellisenä vuoden pyöräilykypäräkampanjan yhteydessä muun muassa vaikuttajien merkitystä kampanjan kohderyhmän eli 15–18-vuotiaiden keskuudessa.

”Kampanja haluttiin toteuttaa kanavissa, joissa nuoret ovat aidosti läsnä. Kun viesti tulee nuoria puhuttelevilta vaikuttajilta, se tavoittaa myös niitä nuoria, jotka eivät välttämättä ajattele kuuluvansa kampanjan kohderyhmään. Näin pyöräilykypärä ja pyöräilyn turvallisuus nostetaan puheenaiheeksi myös heidän keskuudessaan.”

Minna Saarinen, Liikenneturva

Kampanjoinnin taustalla selvitys kypärän käytöstä

Koska Liikenneturvan kyselyssä kypärän käytön esteinä korostuivat muun muassa kypärän ’epämuodikkuus’ ja omaan tyyliin sopimattomuus, valjastimme HurHurin lisäksi kampanjaan mukaan särmikkäänä somevaikuttajana tunnetun Papananaaman loihtimaan omat tyylivinkkinsä kypärä päässä.

Tekijät: Dagmar, United Screens, Liikenneturva. HurHur (Konsta Saajanto) ja Papananaama (Sini Laitinen)