Töitämme 17.06.2021

Nutrilett – uskalla onnistua

Markkinoinnin kehittäminen Tiedolla johtaminen Luovat sisällöt Markkinoinnin tutkiminen Markkinointiviestintä Asiakasymmärrys Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Tutkimus Vaikuttajamarkkinointi

Dagmarin keväällä 2020 tekemä Poikkeustilan kuluttajabarometri paljasti, että peräti puolet suomalaisista koki tarvetta laihduttaa. Nutrilett-tiimi tarttui haasteeseen ja ryhtyi pohtimaan ratkaisua. Miten markkinoinnin sisältöteemat ja tehokkaimmat kanavat valittiin – ja miten työssä onnistuttiin.

Kaikki alkoi poikkeustilan trendien tunnistamisesta

Keväällä 2020 käynnistyneen poikkeustilan myötä suomalaisilla oli selvästi enemmän tarvetta laihduttaa kuin normaalioloissa. Yksi viidestä Poikkeustilan kuluttajabarometriin vastanneesta tunnusti, että ylimääräistä painoa oli päässyt kertymään poikkeustilan aikana.

Nutrilett-painonhallintatuotteille nähtiin suurinta potentiaalia erityisesti naisten ja alle 55-vuotiaiden miesten keskuudessa. Hyvältä maistuvat ja helposti mukanakin kulkevat Nutrilett-tuotteet sisältävät kaikki tärkeät vitamiinit, kivennäisaineet ja proteiinit, joiden päivittäisestä saannista painoa pudottavien täytyy pitää erityistä huolta.

Yhteinen workshop tuotti kolme sisältöteemaa ja linjaukset suunnittelulle

Tiimi ryhtyi miettimään, miten Nutrilett voisi vastata korona-ajan luomaan tilanteeseen ja minkälainen sisältö puhuttelisi parhaiten. Nutrilett-tuotteiden aiemmissa viesteissä oli painotettu tehokkuutta ja nopeutta. Ajan hengen katsottiin kuitenkin muuttuneen armollisemmaksi, laihduttamisestakin puhuttiin pehmeämmin painonhallintana. Oman haasteensa laihdutustuotteiden markkinointiin toi lainsäädäntö, jonka ohjeissa rajataan tiukasti, mitä sisällöissä ei saa olla. Esimerkiksi ”ennen ja jälkeen”-kuvia ei saa näyttää, eikä pudotettua kilomäärää saa kertoa.

Yhdessä asiakkaan kanssa workshoppasimme sisältöteemoja ja pohdimme, millaisten sisältöaihioiden kautta Nutrilett voisi tarjota ajankohtaan sopivaa, relevanttia sisältöä painonhallinnan polulla. Tunnistimme, että laihduttajilla on erilaisia motivaatioita ja lähtökohtia painonhallintaan. Tulevilla teemoilla ja sisällöillä haluttiin kattaa niistä yleisimmät ja tukea koko laihduttajan polkua oikeanlaisilla sisällöillä. Nutrilett-markkinoinnille valittiin kolme sisältöteemaa. Inspiraatiota alkuun -sisältö tukee laihdutusmatkan alkua. Motivaatiota ylläpitävä -sisältö tukee motivaation ylläpitämisessä, kun laihdutusmatkan varrella on vaikeaa. Vinkkejä matkan varrelle -sisältö antaa vinkkejä esimerkiksi silloin, kun ideat keittiössä alkavat loppua.

Teemojen alle kirjattiin tarkemmin millaisilla sisällöillä, millaisissa hetkissä ja missä kohtaamispisteissä kuluttajat tavoitetaan. Näin Nutrilett sai raamit, joiden alle voi jatkossa tuottaa yhä uusia sisältöjä. Nämä kaikki sisällytettiin vuosikelloon ja tehtiin tarkempi mediasuunnitelma.

Todella monipuolinen ja inspiroiva kokonaisuus, jossa saatiin aidosti seurata tunnettujen ja kiinnostavien persoonien laihdutusprojektia. Tästä kuluttaja pystyi saamaan inspiraatiota ja vinkkejä omaan painonpudotukseensa

Christian Illman, Marketing Manager Orkla Care Finland

Näkyvyyttä natiiviartikkeleilla ja somemainonnalla

Omat Nutrilett-kanavat pidettiin vahvasti tekemisessä mukana. Dagmar tuotti Nutrilett-verkkosivulle motivoivia ja kannustavia artikkeleita painonhallinnasta yhteistyössä terveysalan ammattilaisten kanssa. Vinkit auttavat alkuun terveellisten elämäntapojen hallinnassa. Lue vaikkapa artikkeli painonhallinnasta tai artikkeli erittäin niukkaenergisestä dieetistä.

Artikkeleita nostettiin esiin natiivi- ja somemainonnalla.

Kampanjassa oli mukana myös radioyhteistyötä ja vaikuttajamarkkinointia

Sanomien kanssa toteutettiin Radio Rock Korporaatio -yhteistyö Harrin, Kimin ja Tytin voimin. He kokivat lempeämmän, positiivisen ja armollisen lähestymiskulman sekä teemat helpoiksi tuoda osaksi omia sisältöjään. Tammikuun ajan saimme seurata heidän ”nutrausmatkaansa”. Tiesitkös muuten, että nutraaminen on Nutrilett-kuurista yleisesti käytettävä termi? Juontajien erilaisten näkökulmien ja ajatusten esille tuominen puhutteli kuulijoita ja tarjosi samaistumispintoja esimerkiksi tunnesyömisen osalta.

Vaikuttajayhteistyötä toteutettiin myös Otavamedian ja Janina Fryn kanssa. Sisällöt painottuivat fiksuun keventämiseen ja arjen ruokavalion tarkistamiseen. Yhteistyön edetessä Janina kertoi, millaisia muutoksia hän huomasi itsessään ja olossaan.

Kaikesta tekemisestä ohjattiin nutrilett.fi-sivustolle, josta sai lisää sisältöä, vinkkejä matkan varrelle ja tarkempaa tuotetietoa.