Töitämme 01.08.2025

ACRE rakensi asiakaskokemuksesta strategisen kivijalan – koko henkilöstö mukana muotoilemassa asiakaslupausta

Asiakaskokemuksen kehittäminen Asiakaskokemus Asiakasymmärrys

Aalto-yliopistokiinteistöt Oy (ACRE) kehittää ja hallinnoi Aalto-yliopiston omistamia kiinteistöjä, jotka tukevat kestävää ja yhteisöllistä kampuskehitystä. Yhdessä Dagmarin kanssa ACRE toteutti asiakaskokemuksen kehittämisprojektin, jossa mallinnettiin keskeisimmät asiakaspersoonat ja heidän asiakaspolkunsa sekä määriteltiin asiakaslupaus, asiakaskokemuksen tahtotila, mittarit ja tiekartta kohti tahtotilaa.

Asiakaskokemus strategisena läpimurtona

Projektin tilaajana toimi Jenna Isokuortti, Head of Leasing and Customer Experience, ACRE. Tavoitteena oli rakentaa asiakaskokemuksesta strateginen kivijalka, joka tukee ACREn arvoja ja liiketoimintaa. Työ käynnistettiin mallintamalla keskeisimmät ja kriittisimmät asiakaspersoonat sekä heidän asiakaspolkunsa. Niiden pohjalta tunnistettiin asiakkaiden tarpeet, odotukset ja kipupisteet.

Asiakasprofiilien ja -polkujen työstäminen yhdessä auttoi kasvattamaan asiakasymmärrystä kiteyttäen asiakasarvon sekä keskeiset prosessit.

Jenna Isokuortti, Head of Leasing and Customer Experience, ACRE

Yhdessä muotoiltu asiakaslupaus ja palveluperiaatteet

Asiakaspersoonien ja -polkujen pohjalta järjestettiin koko henkilöstölle yhteinen työpaja, jossa muotoiltiin ACREn asiakaslupaus ja palveluperiaatteet. Työskentelyssä hyödynnettiin osallistavia menetelmiä, jotka sitouttivat henkilöstön mukaan kehittämiseen ja loivat yhteistä ymmärrystä asiakaskeskeisestä toiminnasta.

Projektissa oli erityisen palkitsevaa nähdä, kuinka vahva osallistaminen ja yhteinen muotoilu loivat ACRElle asiakaslupauksen, joka ei jää vain sanoiksi – vaan näkyy ja tuntuu arjen teoissa.

Sirpa Toljander, CX Director, Dagmar

Johtoryhmän kanssa kirkastettiin tahtotila ja mittaristo

Projektin seuraavassa vaiheessa ACREn johtoryhmä syvensi asiakaskokemuksen roolia osana organisaation toimintatapoja. Työpajoissa kirkastettiin asiakaskokemuksen tahtotila ja määriteltiin mittaristo sekä seurantamallit strategisen tason asiakaskokemuksen mittaamiseen sekä asiakaspolun tärkeimpiin kohtaamisiin eri vaiheille. Lisäksi tunnistettiin tärkeimmät KPI-mittarit, joiden avulla kehitystä voidaan seurata systemaattisesti.

Kaipaako yrityksesi asiakaskokemus kehittämistä?
Tai etkö tiedä, mitä asiakkaat teistä tällä hetkellä ajattelevat?

Ota yhteyttä Dagmarin asiakaskokemuksen kehittämisen tiimiin – me autamme!

Tutustu aiheen töihimme

Lue lisää näkemyksistämme